torstai 12. huhtikuuta 2012

Viime hetken Changit lentokentällä

torstai 5. huhtikuuta 2012

Kotiinpaluu

Alkuperäinen suunnitelma Ko Taolle lähtemisestä tuntui päivä päivältä hankalammalta, kun Ko Phanganin riippumatot tuntuivat liian lokoisilta. Sukelluskeskeinen saari oli jätettävä väliin, etenkin kun budjettimme ei olisi riittänyt muuhun kuin snorklailuun.

Loppuaika Ko Phanganilla sujui edelleen samoissa merkeissä: levyttelyä, uimista, fillarointia, bilistä, ja tämän ohella tsekkasimme parit viidakkobileet: Shiva Moon Party ja Half Moon Party. Ilmeisesti maaliskuun loppupuolella pahin sesonkiaika alkaa olla ohi, kun etenkin Shiva Moonissa oli valitettavan vähän porukkaa (Half Moonissa kyllä ihan tarpeeksi). Tästä syystä melkein harmitti, että jätimme suurimmat bileet eli Full Moon Partyn väliin, vaikka vielä aikaisemmin pidimme sitä hyvänä ratkaisuna.

Half Moon Partyissä biletys venyi aamuun asti, mikä oli siltä kannalta ikävä, että edessä oli aikainen herätys ja lähtö Surat Thaniin, josta otimme yöjunan kohti Bangkokia. Juna saapui "vain" neljä tuntia myöhässä, eikä kolmosluokan ahtailla penkeillä nukkuminen ollut kovin herkkua, mutta selvisimme kuin selvisimme Bangkokiin asti.

Bangkokissa tuli yllättäen törsättyä vähemmän kuin missään koko reissulla: ruoka oli katurafloissa halpaa, Khao San Roadin dormimajoitus ei paljoa maksanut ja nähtävyyksiin ei huvittanut kuluttaa rahaa. Kaiken kruunasi viimeinen reissupäivä: teimme tuktuk-kuskin kanssa diilin, johon kuului muutaman temppelin tsekkaaminen, ja ohessa parin "jalokivi"-kaupan tutkailu. Tiesimme, että kuskit saavat palkkiota vietyään turisteja näihin kusetuskauppoihin, joten saimme härskin tinkaamisen ansiosta kuskin maksamaan MEILLE muutaman lantin (?!). Mutta ei tässä vielä kaikki, sillä yhden temppelin pihassa paikalliset innostuivat tarjoamaan meille usean ruokalajin herkullisen aterian ilmaiseksi. Lisäksi jalokivikaupoissa tarjoiltiin ilmaisia juomia, joten loppupeleissä teimme enemmän voittoa tällä reissulla.

Onnistuneen päivän jälkeen oli lentokentälle lähdön aika, jossa vedimme vielä viime hetken Chang-tuopit ja palasimme kotiin. Tämä blogi alkaa siis olla tässä, mutta pistän vielä illemmalla kuvat Thaimaan osiosta. Kiitokset kaikille lukijoille mielenkiinnosta!

keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Vietnamin kuvat

Ha Tienin erikoinen viinakauppa

U-Minhin maaseudulla ei turisteja näkynyt

Kelluva marketti Mekongin suistoalueella

Venereissu hämyisillä kanavilla oli Vinh Longin kohokohtia

Kaaosta ja liikennettä löytyy Vietnamista toki muualtakin kuin Saigonista, kuten Sa Decin "pikkukaupungista"

Buddhalaisuuteen kääntyminen oli vakavassa harkinnassa rappiollisen alkureissun jälkeen
Yritäpä täältä löytää guesthouse...

Ba Dongin "biitsi" nykykunnossaan

Matka Saigoniin taittui varsin nopeasti näin luksustasoisessa bussissa

Ho Chi Minh Cityn Independence Palace

War Remnants Museumista löytyi yllättävän paljon suomenkielistä sanomaa

Saigonin ilta käynnistyy luonnollisesti kobra-aterialla

lauantai 24. maaliskuuta 2012

Passage to Bangkok & Ko Phangan

Maanantai-aamuna oli aika hyvästellä Saigon ja Vietnam, ja edessä oli yli vuorokauden putki suhteellisen rankkaa matkustamista. Lento Bangkokiin, yöjuna Surat Thaniin, bussimatka satamaan, josta vielä parin tunnin lauttamatka, kunnes vihdoin saavuimme Ko Phanganin saarelle.

Ensimmäinen yö budjattiin saaren länsipuolella, ja illalla jumiteltiin Rasta Home -nimisessä chillissä reggaebaarissa. Seuraavana puolella lähdimme kuitenkin kokeilemaan onneamme saaren eteläpuolelle, ja onnistuimmekin löytämään 300 bahdin (7,5€) hintaan erinomaisen bungalowin suoraan meren rannalta. Muuta maininnan arvoista ei ole oikeastaan tapahtunut, päivät kuluu saarea ympäri pyöräillen ja hammockissa levytellen, illalla tsekataan erilaisia rantabaareja. Pari yötä täällä tulee vielä vietettyä, jonka jälkeen suuntana on mitä ilmeisemmin Ko Tao.

sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Saigon... Shit, I'm still only in Saigon...

"...every time I think I'm gonna wake up back in the jungle."

Viimeinen ilta Vietnamissa sujuu vaihteeksi rauhallisissa merkeissä, kaksi aikaisempaa iltaa Saigonissa kun olivat taas jotain ihan muuta.
Eilen kävimme turistikierroksella ja tsekkasimme pakolliset nähtävyydet, Independence Palacen, jonne ensimmäiset kommunistitankit vyöryivät aikanaan sodan päätteeksi, sekä aihetta sivuavan War Remnants Museumin. Jälkimmäinen oli paikoitellen aika karua katseltavaa, esimerkiksi mitä tulee jenkkien kylvämän Agent Orange -kemikaalin jälkiseuraamuksiin, joista galleriassa oli melkoiset kokoelmat. Yllättävän paljon oli myös kuvia Suomessa järjestetyistä Vietnam-protesteista 70-luvun alusta. Mieleen jäi myös helikopterit ja tankit, joita löytyi molempien nähtävyyksien pihoilta.

Saigon oli kaoottisuudestaan huolimatta varsin mieleenpainuva kokemus, eikä vähiten monipuolisen ruokakulttuurinsa ansiosta. Tästä innostuneena aloittelimme eiliset Saint Patrick's Dayn juhlinnat kobra-aterialla, johon kuului kobran veri ja sydän shottilasista juotuna, sekä yllättävän herkullinen keitto. Loppuilta menikin irkkupubissa, joka oli melko ennalta-arvattavasti ääriään myöten täynnä. Valitettavasti ajan puutteesta johtuen tämänkertainen päivitys jää lyhyeksi, mutta huomenna on tiedossa lento Bangkokiin ja siirtyminen Ko Phanganin saarelle, jossa toivon mukaan pääsen lisäilemään kuvia Vietnamista!

lauantai 17. maaliskuuta 2012

Kambodzan kuvat, vihdoinkin

Angkor Watin auringgonnousu
 Lisää Angkorilta

Bayon

Ta Prohmin viidakkotemppeli
 Mitä muistoja...
Siem Reapin ykkösateria
 Battambang ja Bamboo Train - toinen juna tulossa vastaan, joten kevyemmin lastattu nostettiin raiteilta
 Battambangin Killing Caves. Hiljaseksi veti..

Battambangin vuoritemppeliltä
Kepin levyttelyravintola

perjantai 16. maaliskuuta 2012

"Charlie Don't Surf!"

Tra Vinhin kaoottisuus sai meidät vaihtamaan maisemaa jo yhden yön jälkeen, ja päädyimme - onneksi melko lähellä sijaitsevaan - Vinh Longin kaupunkiin. Kaupungin lähellä Mekong ja siitä haarautuvat joet ovat sen verran leveänä, että alueelta löytyy lukuisia saaria. Motokuskit johdattivat meidät näistä yhdelle, An Binhin saarelle, jossa pääsimme yöpymään paikallisen perheen luona - tosin nykyään ns. "homestay" ei juurikaan eroa tavallisesta guesthouse-majoituksesta.

Saarella oli kuitenkin varsin mukava pyöräillä ympäriinsä, ja ainakin Tra Vinhin jälkeen An Binh tuntui huomattavasti rauhallisemmalta paikalta. Valitettavasti kuitenkin vesi oli niin mutaista, ettei siellä oikein tehnyt mieli uida, mutta ainakin mestasta löytyi ensimmäiset riippumatot pitkään aikaan!
Seuraavana päivänä lähdimme aktiviteettipäissämme pienelle venereissulle, jossa tsekattiin niin kelluva marketti kuin bonsai-puutarha, ja välissä pääsimme kokeilemaan paikallisia kookosmakeisia. Retken kruunasi ainakin omalta osaltani erikseen tehty soutuvenereissu hämyisillä kanavilla, joskin yhtä viidakkoisissa maisemissa ei oltu kuin U-Minhissä. Mieleenpainuvinta Vinh Longin homestayssa oli kuitenkin talon tarjoama safka, jota tulikin vedettyä melko kiitettävissä määrin.

Vinh Longin jälkeen teimme satunnaiskoukkauksen Sa Decin kaupunkiin, joka oli odotettua kaoottisempi - mopojen pakeneminen Vietnamissa vaikutti sillä hetkellä lähes tuhoon tuomitulta ajatukselta. Illalla löysimme kuitenkin itsemme jälleen mielenkiintoisesta tilanteesta - päädyimme buddhalaisluostariin, jonne jumahdimme pariksi tunniksi uskonnollisten rituaalien saattelemana, ja munkit opettivat mielellään asioita elämäntavoistaan. Valitettavasti emme jatkaneet pitkään valaistuksen tiellä, sillä heti seuraavassa ravintolassa päädyimme juomaan paikallisten riisiviinashotteja - ilmaisia kun olivat.

Seuraava kohde oli merenrantakylä Ba Dong, joka kuuleman mukaan oli siirtomaa-aikana ranskalaisten kolonialistiherrojen suosittu biitsikohde. Sitä oli hankala uskoa, sillä ranta oli jopa Kambodzan Kep Beachia huomattavasti karumpi, ja tähän kuulimme myöhemmin syyn tapaamaltamme vietnamilaiselta sotaveteraanilta - aluetta pommitettiin sodan aikaan melko runsaalla kädellä. Uiminen pitkästä aikaa oli kuitenkin mukavaa, vaikka terävät kivet tekivät siitä jokseenkin veristä touhua. Ba Dong oli kuitenkin se, mitä Mekongin Deltalta olimme tulleet hakemaan - riisipeltoja ja maaseudun rauhaa, ja ennen kaikkea äärimmäisen hyvää sapuskaa.

Tällä hetkellä kirjoittelen kuitenkin Saigonissa, aka Ho Chi Minh cityssä, joka ainakin ensivaikutelman perusteella vaikuttaa juuri niin kaoottiselta kuin olisi kuvitellutkin. Mutta Saigonissa se olikin itsestäänselvyys!